onsdag 10 april 2013

Long time no see

Ja, har var det ett himla tag sen jag var inne och kikade. Efter att jag kom hem från USA återgick jag till mitt gamla liv, fast med så mycket lärorikt i bagaget. Medan jag fortfarande var kvar i Chicago, men väntade på att få flyga hem, insåg jag att jag inte kunde åka hem och återigen vara arbetslös. Det fanns inte på kartan. Så jag började kika runt på utbildningar och jobb. Vad ville jag jobba med? Jag hade ingen aning. De enda arbetserfarenheterna jag hade var att antingen jobba med barn eller med gamla människor. Dagiset ville jag helst inte tillbaka till, hade fått nog av små barn på ett tag. Så jag bestämde mig för att söka, på ren chansning, till undersköterskeutbildningen i Skövde och rätt som det var dök ett antagningsbrev upp i brevlådan. Och här är jag nu, snart (inte riktigt men..) klar med första terminen av tre där och jag trivs som fisken i vattnet. Underbara klasskamrater!

Men så kommer den där jobbiga känslan lite då och då. Min mage skriker efter USA och min familj där. Tyvärr har jag inte så bra kontakt med familjen, jag försöker men de har nog lite för stressiga liv för att ha tid över till mig här i Sverige. Däremot har jag något bättre kontakt med den nuvarande au pairen och får följa barnens utveckling till viss del. Dock är det framför allt livet utanför jobbet jag saknar mest. Vackra Chicago, jag tänker på den sköna värmen som börjar komma dit nu, trots att de haft en lika tråkig vinter som vi. Sen saknar jag att livet var lite lättare, på fritiden alltså. Man hade sina vänner och det var inget skitsnack mellan oss. Gamla vänner finns det alltid sånt mellan, hur mycket man än älskar dem. I och med att jag bor på landet här hemma i Sverige kan jag sakna enkelheten i att ta bussen eller tåget in till stan på mindre än tjugo minuter. Inte för att jag kanske hade något att göra i downtown, kanske ville jag ibland bara få komma ut och gå i parken, eller upp och ned och fönstershoppa eller ta en lunch. Enkelheten!!

Men nu gör jag det bästa av vad jag har här hemma och är ändå så nöjd att jag kom hem igen.

"You are responible for your own happiness
- Tänkvärt för många jag känner och inte känner ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har ni frågar är det bara att ställa dem och övriga kommentarer är varmt välkomna. Skriv gärna er email-adress så kan jag svara till den om ni vill :)