torsdag 12 april 2012

Budapest

Jaha, då var det två veckor sen jag kom hem från den lilla resan och jag har ägnat mig till fullo åt praktiken, min täppta näsa och att sova middag. Med andra ord har jag inte haft orka/lust att lägga upp något här. Är ständigt täppt i hela snoken och luftrören, antagligen, på grund av förskolans lokaler som antagligen kryllar av mögel eller liknande. Det luktar jättemysigt på ena avdelningen, men gubbarna som vart där och mätt har inte hittat något. Men det har min kropp tydligen.

Budapest ja! Helt otroligt skön resa. Och rolig.
Vid ankomsten var det ljust och när vi en timme efter ankomsten till hotellet skulle leta restaurang var det kolsvart och det blev Burger King. Klassikern. Sedan hittade vi en bänk utmed kanalen och dog över hur vackert slottet och Fiskarbastionen såg ut i mörkret. Måndagen var det total sightseeing-dag. Vi såg antagligen mer av stadens Metrostationer i och för sig, men vi vandrade utmed hela Donau och passerade massa broar. Tills vi hittade den första och enda turistbåten som vi tog. Den tog en timme och gick runt Margaretaön. Vi bara njöt av solen, vi hörde inget av brööölet som kom ut från högtalarna. Värre högtalare än på Göteborg City Airport (och de är S Ä M S T!). På kvällen blev vi rekommenderade en inhemsk restaurang som låg längst in på en gata som i mörkret kändes som en sånn där gata där någon mystisk man kommer och tar en. Men till slut hittade vi till restaurangen och vi drack och åt gudomligt gott (förutom pannkakan med svart sand inuti som var efterrätt). Efter det gick vi ut på bron som gick till ön vi åkte runt och stirrade oss blinda på hur vacker staden är på natten, återigen. Fast nu fick vi se höjdpunkten - Parlamentshuset - upplyst. Guuuud!
Tisdagen tillbringades helt döda i en 37 gradig pool på Széchenyi-badet. Man kände sig helt drogad i vattnet. Vi bara log och flöt omkring och orkade inget. Inte ens sitta upp. Ville bara lägga mig ner och sova. En sträcka på 20 m i poolen tog fem minuter att gå. Sen blev det en massage och en ansiktsbehandling. Den dagen, inkl. entrén, gick väl på kanske 600 spänn. Haha, i Sverige hade det räckt till halva massagen jag fick. Shoppade lite efter en powernap på hotellet och sen hittade vi själva en typ inhemsk restaurang, fast lite mer urban.
"När kyparen har en t-shirt som det står hash på - då vet man att man hamnat på ett skönt ställe" (min och Emmas kommentar på stället. Kan jag tillägga att på två dagar åt jag gulasch-mat tre gånger (måndag: gulash-rätt. tisdag: gulashsoppa och gulash-rätt). Blev en liten miss på den där sista rätten. Beskrevs inte alls som gulash i menyn..
Nu har jag skrivet ett alldeles för långt inlägg, och ska skuta plåga de som fortfarande orkar läsa.

Bildbomb
 Reaskylten..
 Vårat fina hotellrum. Vuxenhotell som pappa brukar betala typ.

 Slottet som är så vackert på natten att man kan gråta

 Parlamentet
 Maragretaön

 Sightseeing-buss vi letade efter, men hittade först när vi satt på båten


 Lunch på ön bland ödlorna
 Förrätten: Hummus <3
 Bilden förstör känslan. Men man kan kanske förstå hur fint det var.
 HAHAHAHA.... Finn felet
 Stadsparken där badet låg
 Badet
 Nästan enda bilden på mig
 Hjältarnas Torg
 Emma
 Jag.. sned bild.. Emma som fotograf




Peace out!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har ni frågar är det bara att ställa dem och övriga kommentarer är varmt välkomna. Skriv gärna er email-adress så kan jag svara till den om ni vill :)