söndag 6 maj 2012

Hardangervidda och höjdskräcken som sätter vid

Har fått Au pair-intervjutid den 15 maj, woohoo!! Det betyder att när jag gjort den kommer jag, om jag bli godkänd vilket jag så klart blir, kommer jag kunna börja matchas med familjer :D

Nog om detta för nu. Befinner mig fortfarande i Voss, Norge, och idag har vi varit ute på en fem timmar lång tur som bestod av Ulvik, Eidfjord och framförallt Hardangervidda! På det sistnämnda stället åkte vi upp på 1200-1500 meters höjd och beskådade bergen, med både snö och grönt, och det enorma(!!) stupet ned där det fanns ett par vattenfall som brusade högt. I Eidfjord var vi på ett museum som visade en panoramabio. Den var filmade från en helikopter och visade film över massa berg, glaciärer, fjordar, sjöar och fall i området. Hjärnan fattade inte att vi satt i en biosalong så det kändes som att man satt med i helikoptern och åkte. Mäktigt må jag säga. Förresten har jag börjat tänka lite norksa.. Jobbigt må jag säga. Istället för att säga som vi  svenskar säger: tjugotvå, säger norrmännen to å tjue (två och tjugo). Man får tänka baklänges. När vi säger att något är i, t.ex. tio i tre, blir det tio på tre. Förvirrade männsikor ;)

Snart kommer lägenheten dofta av Vossa-mat och tills dess ska jag vila mig lite.
Hade!



Det syns inte hur djup klyftan är. Inte alls!


Hela familjen på Hardangervidda








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har ni frågar är det bara att ställa dem och övriga kommentarer är varmt välkomna. Skriv gärna er email-adress så kan jag svara till den om ni vill :)