onsdag 11 januari 2012

If you're going to San Francisco..

..be sure to wear some flowers in your hair.

Den här kvällen har bestått av hippietänkande. Jag har alltid älskat hippies. De har så himla skönt tänkande och tillvägagångsätt - "det löser sig, lev i nuet". Jag önskar att jag var mer sånn, men jag skulle aldrig kunna vara så på heltid :P
Kvällen började med att jag fick denna länk till världens bästa blogg: http://fyeahhippies.tumblr.com/. Blir helt hög på bara bilderna. Sedan kikade jag på Taking Woodstock, en film jag verkligen rekommenderar. Den handlar om hur Woodstock Festivalen blev till på sätt och vis. Hur den hamnade i White Lake istället för i Woodstock. Efter den har jag fortsatt att drömma mig bort till 60- och 70-talet. Jag skulle själv vilja ha en VW-buss med inbygd soffa och kokplatta så att man verkligen kan åka iväg med den och sova i den. Skulle vara helt fantastiskt att göra på sommaren. Dra på festival i den med mera! Har jobbat som volontär på en hippiefestival i Åsarp, utanför Falköping, två somrar nu. Helt underbart folk som man träffar där. Alla är så vänliga och det är en väldigt lugn festival - det är ju hippies. Asså inte det här röjjandet som det är på typ Sweden Rock och Peace and Love.


Mina favoriter (inte i någon ordning) av 60- och 70-tals musik:


  • San Francisco - Scott McKenzie
  • Mr. Tambourine Man - The Byrds
  • Roadhouse Blues - The Doors
  • The Boxer - Simon & Garfunkel
  • Don't Fear the Reaper - Blue Öyster Cult
  • Stairway to Heaven - Led Zeppelin
  • California Dreamin' - The Mamas and the Papas
  • Piece of my Heart - Janis Joplin
  • Volunteers - Jeffersons Airplane
  • I'm a Beliver - The Monkees
  • Lookin' Out My Back Door - Creedence Clearwater Revival
  • Who are You - The Who
  • Sunny Afternoon - The Kinks
  • Light My Fire - The Doors
  • The Kids are Alright - The Who
  • Bold as Love - Jimi Hendrix
  • Let It Be - The Beatles
  • With a Little Help from my Friends - Joe Cocker
  • Imagine - John Lennon
  • Younger Generation - John Sebastian
  • All Day and All of the Night - The Kinks
  • Love Her Madly - The Doors
  • Fortunate Son - Creedence Clearwater Revival
  • Somebody to Love - Jeffersons Airplane
  • Like a Rolling Stone - Bob Dylan
  • Monday, Monday - The Mamas and the Papas
  • Freedom - Jimi Hendrix
  • Free Fallin' - Neil Young
  • Whole Lotta Love - Led Zeppelin
  • Hard Days Night - The Beatles
  • Brown Eyed Girl - Van Morrison 
  • Nobody Told Me - John Lennon


Ja, det blev några stycken och det är bara ett urval. Har säkert glömt massa gamla godingar. Men det är helt fantastisk musik som gör en glad, ledsen, mysig och bara "drömmig". Jag är ju helt insnöad på Led Zeppelin sedan ett antal år tillbaka och hur ju till och med en tattoo med deras symboler och ångrar inget med den. Funderar på att göra ett peace-märke och mitt stjärntecken Vågen också. Tatuerar bara sånt som betyder något för mig så det blir i framtiden:)
Nu ska jag gå in i dimman (inte bokstavligt talat) men jag ska sova och drömma mig bort till den sköna tiden.


Peace and love solves everything!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har ni frågar är det bara att ställa dem och övriga kommentarer är varmt välkomna. Skriv gärna er email-adress så kan jag svara till den om ni vill :)